Personeel: Gemeente-Stadsmonitor
In juni ontvingen we de resultaten van de Gemeente-Stadsmonitor, een grootschalige bevraging bij 400.000 Vlamingen. In Ledegem vulden 409 inwoners de bevraging in. Dat is ruim genoeg om representatief te zijn. Belangrijk detail: de bevraging werd afgenomen in de periode september en oktober 2020, in volle coronacrisis dus. Daardoor moeten we sommige cijfers wat nuanceren.
Hoe scoorden we?
- Op vlak van dienstverlening scoren we – net als in 2017 – opnieuw uitstekend: 80 % is tevreden over de digitale dienstverlening (Vlaanderen: 69 %), liefst 85 % is tevreden over de loketdiensten (Vlaanderen: 71 %).
- 7 op de 10 Ledegemnaars is tevreden over de gemeentelijke communicatie (Vlaanderen: 56 %). Ook op vlak van inspraak scoren we met 60 % tevredenheid veel beter dan de 37 % van Vlaanderen.
- 51 % heeft veel vertrouwen in het gemeentebestuur. Dit op het eerste zicht lage percentage is het beste resultaat van de 16 Midwest-gemeenten en opvallend hoger dan het Vlaams gemiddelde van 34 %.
We mogen best trots zijn op deze goeie cijfers, die het resultaat zijn van jullie inzet voor het lokaal bestuur! Dank jullie wel! En … doe zo verder.
Met 7 fulltime personeelsleden per 1.000 inwoners beschikt het lokaal bestuur trouwens over minder personeelsleden dan het Vlaams gemiddelde (12 fulltime personeelsleden per 1.000 inwoners). Het personeelsbestand is ook opvallend ouder dan gemiddeld: 1 op 7 is jonger dan 35 jaar, in Vlaanderen is dat 1 op 4.
Hoe voelt de Ledegemnaar zich?
- 89 % van de inwoners woont graag in de gemeente.
- 56 % van de inwoners beschikt over een sterk sociaal weefsel (Vlaanderen: 47 %).
- 88 % is tevreden over het contact in de buurt (Vlaanderen: 80 %).
- 85 % voelt zich gelukkig (Vlaanderen: 84 %).
Aandachtspunten
- 33 % vindt dat er voldoende fietspaden zijn (Vlaanderen: 45 %).
- 48 % is tevreden over de natuur en groenvoorzieningen in de gemeente (Vlaanderen: 78 %). 57 % vindt dat er voldoende rustplekken zijn (Vlaanderen: 75 %).
- Bijna 1 op 5 inwoners geeft aan het moeilijk te hebben op het einde van de maand om rond te komen, dat is meer dan het Vlaams gemiddelde.
En nu?
Het managementteam zal deze cijfers nu verder in detail analyseren. Op basis daarvan kan het beleid dan beslissen om nieuwe acties op te zetten of het meerjarenplan te wijzigen.