Integratietegemoetkoming
Wat
Hebt u een handicap en ondervindt u moeilijkheden bij het uitvoeren van dagelijkse activiteiten, dan hebt u wellicht vaak extra kosten om uzelf te kunnen behelpen. Een integratietegemoetkoming kan u helpen om deze extra kosten te dragen.
Op basis van uw attest van erkenning van handicap (uw attest met punten) en uw eventuele tegemoetkoming kan u bijkomende sociale en fiscale voordelen genieten: vermindering op de personenbelasting, vermindering op successierechten, vermindering op kabeldistributie, sociaal tarief voor uw water, sociaal tarief gas en elektriciteit, sociaal telefoontarief...
Sommige voordelen worden automatisch toegekend, voor andere moet u zelf nog een aanvraag indienen.
Hiervoor kan u langs komen bij het welzijnsloket van OCMW en gemeente Ledegem. De maatschappelijk werker bekijkt samen met u wat de mogelijkheden zijn.
Voorwaarden
Uw handicap moet erkend worden, met minstens 7 punten op de schaal van zelfredzaamheid.
Uw inkomsten en die van uw partner mogen bepaalde grenzen niet overschrijden.
U bent minstens 18 jaar en jonger dan 65 jaar.
U bent ingeschreven in het bevolkingsregister.
U bent gedomicilieerd en verblijft werkelijk in België.
Naast deze voorwaarden zijn er ook enkele uitzonderingen voor personen jonger dan 18 jaar of misschien voldoet u aan een van de nationaliteitsvoorwaarden zonder verdere voorwaarden. Alle informatie over de voorwaarden vindt u op de website van de Directie-generaal Personen met een handicap.
Procedure
Om de tegemoetkoming te krijgen moet u eerst een My Handicap | Handicap Belgium. Om de vragenlijst in te vullen, hebt u een elektronische identiteitskaart en kaartlezer nodig en moet u uw pincode weten. Indien u hulp wenst, kan u ook de aanvraag doen via het welzijnsloket van gemeentebestuur en OCMW Ledegem.
Na het invullen van de vragenlijst kunt u online uw aanvraag indienen.
De Directie-generaal Personen met een handicap gaat dan, op basis van de vragenlijst, na waarop u recht hebt. Daarvoor kunnen ze ook bijkomende gegevens opvragen bij andere instanties, en bij uw arts of specialist.
U wordt per brief op de hoogte gebracht van de beslissing.
Als u recht hebt op de tegemoetkoming, dan ontvangt u deze vanaf de maand volgend op de beslissing.
Wat meebrengen?
- Uw identiteitskaart.
- Uw rekeningnummer.
- De gegevens van uw huisarts of specialist (naam en adres).
- Een klever van de mutualiteit.
Financieel voordeel
De hoogte van het bedrag dat u jaarlijks ontvangt, hangt af van uw gezinssamenstelling, het belastbaar inkomen van uw gezin en de impact van uw handicap op uw dagelijks leven.