Bewijs van leven
Wat
Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee u kunt aantonen dat u nog in leven bent.
Dit document wordt u soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoeft u zich bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat u nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot uzelf aanvragen:
- uzelf
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
Naargelang uw situatie kunt u het bewijs van leven aanvragen aan:
- de dienst burgerzaken van uw gemeente
- de ambassade of het consulaat van het land waar u verblijft.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart, dan kunt u het levensbewijs ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- het e-loket van uw gemeente.
- op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
- op 'Mijn Dossier', de online toepassing van het Rijksregister.
Het bewijs mag ook worden aangevraagd door een wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd) of een gevolmachtigde.
Wat meebrengen?
Als u het attest zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.
Kosten
De afgifte van het bewijs van leven is gratis.