Klokkenluidersmelding over onregelmatigheden (fraude, corruptie, ...)

Wat is het?

Een klokkenluidersmelding is een melding van een werkrelatie van het lokaal bestuur over onregelmatigheden (fraude, corruptie, schending van wetgeving) die zijn vastgesteld. Klokkenluiders kunnen personeelsleden zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken, zoals bijvoorbeeld vrijwilligers, aannemers, leveranciers, sollicitanten, ... Die personen lopen na melding het risico op represailles. De klokkenluidersregeling biedt een bescherming aan personen die economisch kwetsbaar zijn tegenover een persoon van wie zij afhankelijk zijn voor hun werk.

Waar kan je iets melden?

Eigen personeelsleden

Kan de inbreuk doeltreffend intern behandeld worden? Denk je dat er geen risico op represailles bestaat? Meld dit dan bij voorkeur bij het intern meldpunt.

Is dit niet het geval? Heb je al een melding gedaan bij het intern meldpunt maar is daar niets mee gebeurd? Dan kan je beter een melding maken bij het extern meldpunt. 

Intern meldpunt: Marijn De Vos, algemeen directeur
Extern meldpunt: Audit Vlaanderen

Anderen met een professionele relatie

Anderen die met het lokaal bestuur samenwerken kunnen alleen een melding maken bij het extern meldpunt.

Extern meldpunt: Audit Vlaanderen

Burgers

De klokkenluidersregeling is niet van toepassing op burgers. Zij kunnen iets melden of het gemeentelijk klachtenformulier gebruiken.

Hoe kan je iets (anoniem) melden aan het intern meldpunt?

Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (mail en brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. Het is ook mogelijk om je melding anoniem te doen. Meldingen kunnen immers belangrijke informatie bevatten over inbreuken die anders misschien niet aan het licht zouden komen. 

Schriftelijk

  • Een e-mail sturen naar de algemeen directeur (marijn.devos@ledegem.be)
  • Een brief met de vermelding VERTROUWELIJK op de omslag sturen naar volgend adres: Marijn De Vos, algemeen directeur, Rollegemstraat 132, 8880 Ledegem

Door VERTROUWELIJK op de omslag te vermelden, weet je zeker dat je brief rechtstreeks aan de algemeen directeur wordt bezorgd. Hij wordt bijgevolg niet door derden gelezen noch ingescand.

Telefonisch

Je kunt bellen naar de algemeen directeur, op 056 894 854.

Fysieke ontmoeting

Maak een afspraak met de algemeen directeur via 056 894 854.

Als je ermee instemt, kan het telefonisch of fysiek gesprek opgenomen worden en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.

Wat gebeurt er als je je melding aan een verkeerde persoon of instantie richt?

Je melding wordt zo snel mogelijk op een veilige manier doorgestuurd naar de algemeen directeur. De onbevoegde persoon of instantie brengt je hiervan onmiddellijk op de hoogte.

Als de algemeen directeur vaststelt dat hij zelf niet bevoegd is om de melding te onderzoeken, neemt hij opnieuw contact met je op om toestemming te vragen om de melding te mogen doorsturen naar de bevoegde organisatie of dienst voor verder onderzoek.

Hoe gaat het verder na je interne melding?

Binnen de 7 dagen ontvang je een ontvangstmelding, tenzij:

  • je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over je melding.
  • je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding.
  • het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt.

Binnen de 3 maanden krijg je meer informatie over wat er met je melding gebeurde. Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn of zullen genomen worden naar aanleiding van je melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen. Vanzelfsprekend kunnen we je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.

Welke garanties en bescherming geniet je?

De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling. Er is bovendien ook een verbod op represailles ter vergelding van een melding of openbaarmaking. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.